Formula 1 - Kausi 2014
Sivu 1 / 1
Formula 1 - Kausi 2014
Formula 1 -kausi 2014 on Formula 1-sarjan 65. mestaruuskausi. Kaudella 2013 käytettiin vapaasti hengitettäviä 2,4-litraisia V8-moottoreita, kaudelle 2014 ne vaihtuvat turboahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin.
Järjestäjä: FIA, Formula One Group
Järjestyksessä oleva kausi: 65
Kilpailuja: 19
Kuljettajia: 22
Talleja: 11
Moottorivalmistajat: Mercedes, Ferrari, Renault
Rengasvalmistaja: Pirelli
Kuljettajien mestari: Lewis Hamilton
Valmistajien mestari: Mercedes
Eniten voittoja: Lewis Hamilton (11)
Eniten paalupaikkoja: Nico Rosberg (11)
DHL Fastest Lap Award: Lewis Hamilton (7)
Infiniti Red Bull Racing
#1 (5) Sebastian Vettel | #3 Daniel Ricciardo
Auto: Red Bull RB10
Moottori: Renault
Auton julkaisupäivä: 28.1
Mercedes AMG Petronas Formula One Team
#6 Nico Rosberg | #44 Lewis Hamilton
Auto: Mercedes F1 W05
Moottori: Mercedes
Auton julkaisupäivä: 28.1
Scuderia Ferrari
#7 Kimi Räikkönen | #14 Fernando Alonso
Auto: Ferrari F14 T
Moottori: Ferrari
Auton julkaisupäivä: 25.1
Lotus F1 Team
#8 Romain Grosjean | #13 Pastor Maldonado
Auto: Lotus E22
Moottori: Renault
Testikuljettaja: Charles Pic
Auton julkaisupäivä: 24.1
McLaren Mercedes
#20 Kevin Magnussen | #22 Jenson Button
Auto: McLaren MP4-29
Moottori: Mercedes
Auton julkaisupäivä: 24.1
Sahara Force India F1 Team
#11 Sergio Pérez | #27 Nico Hülkenberg
Auto: Force India VJM07
Moottori: Mercedes
Testikuljettaja: Daniel Juncadella
Auton julkaisupäivä: 22.1
Sauber F1 Team
#21 Esteban Gutiérrez | #99 Adrian Sutil
Auto: Sauber C33
Moottori: Ferrari
Testikuljettaja: Giedo van der Garde
Auton julkaisupäivä: 26.1
Scuderia Toro Rosso
#25 Jean Éric Vergne | #26 Daniil Kvyat
Auto: Toro Rosso STR9
Moottori: Renault
Testikuljettaja: Max Verstappen
Auton julkaisupäivä: 27.1
Williams Martini Racing
#19 Felipe Massa | #77 Valtteri Bottas
Auto: Williams FW36
Moottori: Mercedes
Testikuljettaja: Felipe Nasr
Auton julkaisupäivä: 28.1
Marussia F1 Team
#4 Max Chilton | #17 Jules Bianchi
Auto: Marussia MR03
Moottori: Ferrari
Testikuljettaja: Alexander Rossi
Auton julkaisupäivä: 30.1
Caterham F1 Team
#9 Marcus Ericsson | #10 Kamui Kobayshi
Auto: Caterham CT05
Moottori: Renault
Auton julkaisupäivä: 28.1
Testit
28-31.1 Jerez
19-22.2 Bahrain
27.2-2.3 Bahrain
Virallinen kisakalenteri
14-16.3. Australian GP
28-30.3. Malesian GP
4-6.4. Bahrainin GP
18-20.4. Kiinan GP
9-11.5. Espanjan GP
23-25.5. Monacon GP
6-8.6. Kanadan GP
20-22.6. Itävallan GP
4-6.7. Britannian GP
18-20.7. Saksan GP
25-27.7. Unkarin GP
22-24.8. Belgian GP
5-7.9. Italian GP
19-21.9. Singaporen GP
3-5.10. Japanin GP
10-12.10. Venäjän GP
31.10-2.11. USA:n GP
7-9.11. Brasilian GP
21-23.11. Abu Dhabin GP
Tallivaihdokset
Kimi Räikkönen siirtyi Lotukselta Ferrarille
Daniel Ricciardo siirtyi Toro Rossolta Red Bullille
Felipe Massa siirtyi Ferrarilta Williamsille
Pastor Maldonado siirtyi Williamsilta Lotukselle
Adrian Sutil siirtyi Force Indialta Sauberille
Sergio Pérez siirtyi McLarenilta Force Indialle
Nico Hülkenberg siirtyi Sauberilta Force Indialle
Kimi Räikkönen siirtyi Lotukselta Ferrarille
Daniel Ricciardo siirtyi Toro Rossolta Red Bullille
Felipe Massa siirtyi Ferrarilta Williamsille
Pastor Maldonado siirtyi Williamsilta Lotukselle
Adrian Sutil siirtyi Force Indialta Sauberille
Sergio Pérez siirtyi McLarenilta Force Indialle
Nico Hülkenberg siirtyi Sauberilta Force Indialle
Uudet kuljettajat
Daniil Kvyat debytoi Toro Rossolla
Kevin Magnussen debytoi McLarenilla
Marcus Ericsson debytoi Caterhamilla
André Lotterer debytoi kesken kauden Caterhamilla korvaten Belgian GP:ssä Kamui Kobayashin
Will Stevens debytoi Caterhamilla kauden viimeisessä osakilpailussa Abu Dhabin GP:ssä
Paluun tehneet kuljettajat
Kamui Kobayashi palasi Formula 1:een yhden välivuoden jälkeen Caterhamin talliin
Kamui Kobayashi palasi Formula 1:een yhden välivuoden jälkeen Caterhamin talliin
Lopettaneet kuljettajat
Mark Webber lopetti uransa Red Bullilla kauden 2013 päätteeksi ja Siirtyi FIA World Endurance Championship -autosarjaan, Porschen rattiin.
Paul di Resta jäi ilman paikkaa Force Indialta. Hän siirtyi takaisin DTM-sarjaan.
Charles Picin sopimus Caterhamilla purettiin. Hän siirtyi Lotuksen testi- ja varakuljettajaksi.
Giedo van der Garde ei saanut jatkosopimusta Caterhamille. Hän siirtyi Sauberille testi- ja varakuljettajaksi.
Heikki Kovalainen ei saanut tallipaikkaa.
Kauden aikana vaihtuneet kuljettajat
Jules Bianchi loukkaantui vakavasti Japanin GP:ssä sattuneessa onnettomuudessa. Bianchi oli sivussa koko loppukauden ajan
Max Chilton joutui lopettamaan kesken kauden Marussia tallin konkurssin vuoksi
Kamui Kobayashi joutui lopettamaan kesken kauden Caterham tallin konkurssin vuoksi. Hän palasi kuitenkin mukaan vielä Abu Dhabin GP:hen
Marcus Ericsson joutui lopettamaan kesken kauden Caterham tallin konkurssin vuoksi
_________________________________________________________________________________________________
Rengasseokset
Punainen - Super-pehmeä
Keltainen - Pehmeä
Valkoinen - Keskikova
Oranssi - Kova
Vihreä - Välikeli
Sininen - Sadekeli
Rengasseokset kisoihin
Australia -
Malesia -
Bahrain -
Kiina -
Espanja -
Monaco -
Kanada -
Itävalta -
Britannia -
Saksa -
Unkari -
Belgia -
Italia -
Singapore -
Japani -
Venäjä -
USA -
Brasilia -
Abu Dhabi -
_________________________________________________________________________________________________
F1-kuskeille pysyvät numerot
F1-kuljettajat alkavat ensi kaudella käyttää pysyviä kilpailunumeroita.
Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti asian sen jälkeen, kun koko GP-uran säilyviin numeroihin siirtymisestä oli päätetty F1-sarjan strategiatyöryhmän ja F1-komission kokouksessa Pariisissa.
Kuten esimerkiksi MotoGP:ssä. Numeron tulee olla näkyvissä auton keulassa sekä kuljettajan kypärässä.
Numero 1 varataan aina hallitsevalle maailmanmestarille, joten Sebastian Vettelillä on edelleen mahdollisuus saada se myös ensi kaudelle. Muita kuljettajia pyydetään valitsemaan numero väliltä 2-99.
Toisena oman numeronsa pääsee valitsemaan tämän vuoden MM-sarjassa toiseksi sijoittunut Fernando Alonso. Sen jälkeen pysyvän numeron itselleen valitsevat Lewis Hamilton ja Kimi Räikkönen, koska MM-sarjassa kolmanneksi yltänyt Mark Webber ei enää jatka F1-uraansa.
Jos kaksi kuljettajaa valitsee saman numeron, se annetaan edellisvuoden MM-sarjassa paremmin sijoittuneelle.
_________________________________________________________________________________________________
Sääntömuutokset
Vapaasti hengittävä 2,4-litrainen V8-moottori vaihtui tästä kaudesta lähtien turboahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin. Moottorien kierroslukujen rajoitus on 15 000 rpm, kun aiempi rajoitus oli 18 000 rpm.
F1-auton keula madaltui selkeästi. Keulan kärki saa olla vain 185 mm radan pinnan yläpuolella, kun vielä edellisellä kaudella se sai olla 550 mm korkeudella. Muutos tehtiin turvallisuussyistä, jotta keula ei osuisi toisen auton kuljettajaan sivuttaissuuntaisissa törmäyksissä. Samalla etusiipi kaventui 1800 millimetristä 1650 millimetriin. Takasiivestä poistui yksi poikittainen alaelementti.
Kineettistä energiaa kierrättävä KERS muuttui uuteen energian kierrätysjärjestelmään (ERS), joka hyödyntää moottorin tuottamaa hukkalämpöä.
Moottoreiden määrää kauden aikana vähennettiin viiteen kuljettajaa kohti. Moottori on jaettu kuuteen osaan, joista kutakin on viisi kappaletta. Mikäli yhden osan vaihtaa kuudennen kerran, seuraa 10 paikan lähtöruuturangaistus seuraavaan kilpailuun. Jos jokin jäljellä olevista osista vaihdetaan kuudenteen kappaleeseen, seuraa viiden paikan lähtöruuturangaistus seuraavaan kilpailuun. Mikäli koko moottoriyksikkö vaihdetaan kerralla, kuljettaja joutuu lähtemään varikolta seuraavaan kilpailuun.
Auton minimipainoa, johon lasketaan mukaan kuljettajan paino, nostettiin 642 kg:sta 690 kg:aan painavampien moottoreiden takia.
Uusia rangaistusmuotoja ovat pienemmistä rikkeistä annettava viiden sekunnin aikasakko sekä kilpailukielto yhden kilpailun ajaksi kuljettajalle, joka on 12 kuukauden aikana saanut 12 rangaistuspistettä.
Kauden viimeisessä osakilpailussa jaettiin kaksinkertaiset pisteet, eli voittajalle 50 pistettä, toiseksi sijoittuneelle 36 pistettä jne.
Similar topics
» Formula E -kausi 2014–2015
» Formula 1 - Kausi 2015
» Formula 1 - Kausi 2012
» Formula 1 - Kausi 2011
» Formula 1 - Kausi 2009
» Formula 1 - Kausi 2015
» Formula 1 - Kausi 2012
» Formula 1 - Kausi 2011
» Formula 1 - Kausi 2009
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa