F1-kuljettajien, tallien, mekaanikkojen palkkakeskustelut
Sivu 1 / 1
F1-kuljettajien, tallien, mekaanikkojen palkkakeskustelut
- Palkat 2001:
- Alex Yoong maksoi kauden 2001 kolmesta kisastaan Minardilla 5 miljoonaa dollaria. Sen jälkeen hänen otaksuttiin maksavan ennen kauden 2002 sopimuksen varmistusta 10 miljoonaa dollaria 3-6 kisasta kaudelta keikkakuskina sillä Minardi halusi mieluusti jonkun pysyvämmän ja kilpailukykyisemmän rahamiehen talliin.
Lopulta ketään ei ollut ehdolla kun Prostin raunioille puhalletun Phoenixin ajajatkaan eivät saaneet paikkaa. Sen tilanteen esti Yoongin tuomat 30 miljoonaa dollaria mikä edelleen säilyy ainakin vielä tämän kauden ajan suurimpana maksukuskin tuomana yksittäisenä kausimaksuna. Yoongin summa löi kaudella 2002 aikoinaan suurimpana yhden kauden summana pidetyn Pedro Dinizin 16 miljoonan dollarin summan kaudella 1995.
- Palkat 2002:
- Ferrari: Michael Schumacher 36 miljoonaa dollaria, Rubens Barrichello 4 miljoonaa dollaria
McLaren: David Coulthard 6 miljoonaa dollaria, Kimi Räikkönen 3,5 miljoonaa dollaria
Williams: Ralf Schumacher 7 miljoonaa dollaria, Juan Pablo Montoya 4 miljoonaa dollaria
Sauber: Nick Heidfeld 2 miljoonaa dollaria, Felipe Massa 0,5 miljoonaa dollaria
Jordan: Giancarlo Fisichella 4 miljoonaa dollaria, Takuma Sato 0,5 miljoonaa dollaria
BAR: Jacques Villeneuve 18 miljoonaa dollaria, Olivier Panis 3 miljoonaa dollariaa
Renault: Jarno Trulli 4 miljoonaa dollaria, Jenson Button 2,5 miljoonaa dollaria
Jaguar: Eddie Irvine 8,5 miljoonaa dollaria, Pedro de la Rosa 1,5 miljoonaa dollaria
Arrows: Heinz-Harald Frentzen 1,5 miljoonaa dollaria, Enrique Bernoldi 0,5 miljoonaa dollaria
Minardi: Alex Yoong 0,5 miljoonaa dollaria, Mark Webber 0,5 miljoonaa dollaria
Toyota: Mika Salo 4 miljoona dollaria, Allan McNish 1 miljoonaa dollaria
- Palkat 2003:
- Schumacherin veljeksillä suurimmat tulot
Kauden kynnyksellä useat lehdet julkaisevat arvioitaan F1-kuljettajien palkoista. Järjestys vaihtelee hieman lähteen mukaan, mutta kaikki ovat samaa mieltä siitä, että Ferrarin Michael Schumacher tienaa ylivoimaisesti eniten.
Schumacherin tulot, noin 56 miljoonaa euroa, ovat suuret myös urheilussa yleensä. Vain golffari Tiger Woods tienaa enemmän, 100 miljoonaa euroa.
Saksalaisen 56 miljoonan ansioista 38 milliä tulee Ferrarilta, 10,5 miljoonaa mainoksista ja loput 7,5 fanituotteista.
Velipoika Ralf Schumacher ansaitsee Williamsilla toiseksi eniten, 19 miljoonaa euroa. Kovapalkkaisia ovat myös Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello ja David Coulthard.
Juan Pablo Montoya saa tallilta palkkaa vain kolmasosan siitä mitä tallikaveri Ralf.
Kimi Räikkönen on viidellä miljoonalla eurollaan tulolistan yhdeksännellä sijalla. Ansiot ovat sidoksissa menestykseen.
Tallien puolella eniten pelinappuloita on Toyotalla. Ferrari, McLaren ja Williams seuraavat perässä.
Kuljettajien palkat (eräs arvio)
1. Michael Schumacher (Saksa) Ferrari 56 Millionen Euro (38 Millionen Jahresgage/10,5 Millionen Werbung/7,5 Millionen Kollektion)
2. Ralf Schumacher (Saksa) BMW-Williams 19 (15,3/3,7)
3. Jacques Villeneuve (Kanada) BAR-Honda 15,3 (12,8/2,5)
4. Rubens Barrichello (Brasilia) Ferrari 10 (7,5/2,5)
5. David Coulthard (Skotlanti) McLaren-Mercedes 8,5 (6,5/2)
6. Juan Pablo Montoya (Kolumbia) BMW-Williams 7 (5/2)
7. Giancarlo Fisichella (Italia) Jordan-Honda 5,5 (5/0,5)
Nick Heidfeld (Saksa) Sauber-Petronas 5,5 (5/0,5)
9. Jenson Button (Englanti) BAR-Honda 5 (4,5/0,5)
Cristiano da Matta (Brasilia) Toyota 5 (4,5/0,5)
Olivier Panis (Ranska) Toyota 5 (4,5/0,5)
Kimi Räikkönen (Suomi) McLaren-Mercedes 5 (4,5/0,5)
Jarno Trulli (Italia) Renault 5 (4,5/0,5)
14. Heinz-Harald Frentzen (Saksa) Sauber-Petronas 3 (2,6/0,4)
Tallit:
1. Toyota 310 miljoonaa euroa
2. Ferrari 300
3. McLaren-Mercedes 280
4. BMW-Williams 270
5. Renault 260
6. BAR-Honda 220
7. Jaguar-Cosworth 200
8. Sauber-Petronas 150
9. Jordan-Ford 140
10. Minardi-Cosworth 70
F1-Forum
- Palkat 2004:
- Palkat 2005:
- M Schumacher 35 Miljoonaa + saman verran henkilökohtaisia sponsorituloja
R Schumacher 25 Miljoonaa
Räikkönen 22 Miljoonaa + 1 Miljoonaa bonus maailmanmestaruudesta
Montoya 17 Miljoonaa + 1 Miljoonaa bonus maailmanmestaruudesta
Trulli 10 Miljoonaa
Barrichello 10 Miljoonaa
Fisichella 9 Miljoonaa
Alonso 9 Miljoonaa
Button 8 Miljoonaa
Webber 4 Miljoonaa
Massa 2,5 Miljoonaa
Wurz 2,5 Miljoonaa
Sato 2 Miljoonaa
Villeneuve 2 Miljoonaa
Coulthard 1,5 Miljoonaa
Heidfeld 1 Miljoona
de la Rosa 0,5 Miljoonaa
Klien 0,35 Miljoonaa
Liuzzi 0,35 Miljoonaa
Davidson 0,25 Miljoonaa
Monteiro 0,25 Miljoonaa
Albers 0,25 Miljoonaa
Karthikeyan 0,25 Miljoonaa
Friesacher 0,1 Miljoonaa (kokonaan sponsorien maksama, ei Minardin)
- Palkat 2006:
- Palkat 2007:
- Räikkösellä paksuin palkkapussi
Uusi formula 1 -kausi alkaa ja alkaa olla jo perinne, että tässä vaiheessa julkisuuteen putkahtaa arvioita - tai paremminkin arvauksia - kuljettajien huippupalkoista.
Veikkailuja voi vapaasti tehdä tarvitsematta pelätä, että itse asianosaiset vaatisivat oikaisuja. F1-urheilussa palkat ovat kuin valtiosalaisuus.
Turun Sanomat teki Australian Grand Prix -varikolla tunnusteluja alan todellisten asiantuntijoiden piirissä. Yhdistelmällä näitä osaltaan tarkkojakin arvioita, päädytään varmasti lähelle sitä, mikä on kuljettajien todellinen palkkahaitari tällä hetkellä.
Vaikka viimeksi saksalainen Welt am Sonntag -lehti kruunasi sunnuntaina Fernando Alonson maailmanmestariksi myös palkkakilpailussa, TS:n tutkimuksen mukaan uusi kärkimies uransa päättäneen Michael Schumacherin jälkeen on kuitenkin Kimi Räikkönen.
Jokaisen kuljettajan tulot - Ferrarilta aina Spykerille asti - ovat tiukasti sidottuja erilaisiin menestysbonuksiin. Se pätee niin palkka- kuin mainossopimuksiin.
Niinpä näissä arvioissa lähtökohdaksi on otettu kunkin peruspalkka.
Räikkösen ansioiden ilman mahdollisia mestaruus- ja voittobonuksia uskotaan kapuavan jopa yli 30 miljoonaan dollariin, kun Alonso aloittaa omaa kolmivuotista sopimustaan McLarenilla 21-22 miljoonan tasolta.
Grand Prix -voitosta bonukset huipputalleilla kovaa luokkaa ja liikkuvat 250000 dollarin liepeillä. Mestaruusbonus lasketaan jo miljoonissa.
Kolmanneksi parhaiten palkattu kuljettaja on Ralf Schumacher, joka viimeisellä kaudellaan Toyotalla kuittaa 17-18 miljoonaa dollaria. TF107 -auton nykyvireen tuntien saksalaisveteraani ei voi laskea juuri mitään menestysbonusten varaan, joten huima peruspalkka on tässä vaiheessa arvossaan.
Kärkikolmikon takana tulee tiukka ryhmä, jolle maksetaan 10-15 miljoonaa dollaria. Sen kärjessä porhaltaa Hondan Jenson Button, mutta Ferrarin Felipe Massa on lähellä ja varmoilta vaikuttavilla menestysbonuksilla ohittaa britin.
Yli kymmenen miljoonan taalan miehiä ovat myös Toyotan Jarno Trulli, Hondan Rubens Barrichello ja Red Bullin Mark Webber. Mikäli Renault on odotetun kilpailukykyinen, myös Giancarlo Fisichella nousee menestyslisillä helposti samaan seuraan.
Tulokkaat vielä palkkakuopassa
Kauden supertulokkaat Heikki Kovalainen ja Lewis Hamilton aloittavat rikastumisensa vielä taskurahoilla kokeneempiin tähtiin verrattuna. Kummastakin tulee kyllä miljonääri, mutta tulot vähintään tuplaantuvat ensi kaudella.
Lisäksi 250000 dollarin voittobonus on kummallekin todellinen kiihoke.
Kaikkein vähiten kuljettajilleen maksaa Williams. Nico Rosberg ja Alex Wurz kuittaavat peruspalkkana ehkä yhteensä miljoona dollaria. Varsinkin itävaltalaisen tulot on liki kokonaan sidottu MM-pisteiden varaan.
Wurz sai tallipaikan nimenomaan halpuutensa vuoksi. Mark Webber vaati kymmentä miljoonaa dollaria, mihin Williamsilla ei ollut varaa. Red Bull maksaa sen ja näin australialainen ansaitsee kaksi kertaa enemmän kuin talli-ikoniksi jo korotettu David Coulthard.
Turun Sanomat, Melbourne
HEIKKI KULTA
Kuljettajien peruspalkat
Turun Sanomien palkka-arviot:
Kimi Räikkönen yli 30 miljoonaa dollaria.
Fernando Alonso 21-22 miljoonaa
Ralf Schumacher 17-18 miljoonaa
Jenson Button 14-15 miljoonaa
Felipe Massa 11-12 miljoonaa
Rubens Barrichello 10-12 miljoonaa
Jarno Trulli 10-12 miljoonaa
Mark Webber 10-11 miljoonaa
Giancarlo Fisichella 8-9 miljoonaa
Nick Heidfeld 5-6 miljoonaa
David Coulthard 4-5 miljoonaa
Robert Kubica 2-3 miljoonaa
Takuma Sato 2-3 miljoonaa
Heikki Kovalainen 1-1,5 miljoonaa
Lewis Hamilton 1 miljoona
Nico Rosberg 500-750000
Anthony Davidson 500-750000
Vitantonio Liuzzi 500-750000
Scott Speed 500-750000
Alex Wurz 250-500000
Christijan Albers ja Adrian Sutil tuovat Spykerille sponsorirahaa, josta kuittavat osan omaksi palkakseen.
- Palkat 2008:
- Palkat 2009:
- Saksalaislehti: Räikkönen tienaa toiseksi eniten - katso F1-kuskien palkka-arviot
Saksalainen Bild-lehti laittoi torstaina F1-kuljettajien palkat järjestykseen kauden 2009 osalta.
Bildin mukaan Ferrarin Kimi Räikkönen on 24 miljoonallaan tienestilistan kakkonen McLarenin Lewis Hamiltonin jäljessä (25 miljoonaa).
Hamiltonin tallikaverina kaasutteleva Heikki Kovalainen saa lehden mukaan kaudesta 6,5 miljoonaa euroa. Räikköstä Ferrarilla kirittävä Felipe Massa tienaa puolestaan 16 miljoonaa.
Kuluvalla kaudella raha ei ole tuonut menestystä, sillä Bildin palkkataulukon viiden kärki on onnistunut haalimaan kolmessa ajetussa osakilpailussa vain kahdeksan MM-pistettä. Palkkaa Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, Felipe Massa ja Robert Kubica nostavat yhteensä 95 miljoonaa euroa kaudessa.
F1-kuljettajien palkat kaudella 2009 Bild-lehden mukaan (miljoonia euroja kaudessa):
1. Hamilton (McLaren) 25
2. Räikkönen (Ferrari) 24
3. Alonso (Renault) 20
4. Massa (Ferrari) 16
5. Kubica (BMW) 10
6. Button (Brawn) 9
7. Heidfeld (BMW) 8
8. Trulli (Toyota) 7
9. Kovalainen (McLaren) 6,5
10. Barrichello (Brawn) 6
11. Webber (Red Bull) 5
12. Rosberg (Williams) 4,5
13. Glock (Toyota) 4
14. Vettel (Red Bull) 3,5
15. Fisichella (Force India) 2
16. Bourdais (Toro Rosso) 1,8
17. Buemi (Toro Rosso) 1,6
18. Piquet jr. (Renault) 1,5
19. Sutil (Force India) 1,25
20. Nakajima (Williams) 1
MTV3
Räikkönen vie yli kolmasosan F1-kuskien palkoista
Viikonloppuna viimeisen kilpailunsa Ferrarilla ajava F1-kuski Kimi Räikkönen on täysin omaa luokkaansa lajin kuluvan kauden palkkatilastoissa.
Räikköselle maksetaan punaisella autolla ajamisesta 45 miljoonaa USA:n dollaria. F1-sirkuksen toiseksi arvokkain kuljettaja on viime vuoden maailmanmestari Lewis Hamilton, jonka vuosiansiot ovat 18 miljoonaa dollaria.
Arabian Business -lehden tekemän tutkimuksen mukaan kuskeille maksetaan tänä vuonna yhteensä 126,8 miljoonaa dollaria, joten Räikkösen palkka on yli 35 prosenttia kaikkien kuskien ansioista.
- Meneillään voi olla maailmanlaajuinen taantuma, mutta F1-kuljettaja tienaa silti omaisuuden. Nämä lukemat ovat vain peruspalkkoja, eivätkä sisällä sponsorirahoja tai muita tuloja, jotka voivat olla jopa kolminkertaisia palkkaan verrattuna, tutkimuksen tehnyt F1-expertti Tom Rubython sanoi.
Keskimäärin F1-kuljettajat tilittävät noin 6,4 miljoonan dollarin vuositulot tältä kaudelta. Joskin vain viisi kuljettajaa 20:sta pääsee tuloillaan keskiarvon yläpuolelle.
F1-kuljettajien palkkatulot kaudella 2009:
1. Kimi Räikkönen 45 milj. dollaria
2. Lewis Hamilton 18 milj.
3. Fernando Alonso 15 milj.
4. Nico Rosberg 8,5 milj.
5. Jarno Trulli 6,5 milj.
6. Sebastian Vettel 6 milj.
7. Mark Webber 5,5 milj.
8. Jenson Button 5 milj.
9. Robert Kubica 4,5 milj.
10. Heikki Kovalainen 3,5 milj.
11. Nick Heidfeld 2,8 milj.
12. Timo Glock 2 milj.
13. Giancarlo Fisichella 1,5 milj.
14. Sébastien Buemi 1,5 milj.
15. Rubens Barrichello 1 milj.
16. Jaime Alguersuari 0,5 milj.
17. Vitantonio Liuzzi
18. Adrian Sutil vuokrakuljettaja
19. Romain Grosjean
20. Kazuki Nakajima
*Heinäkuussa loukkaantunut Ferrarin Felipe Massa tienasi kahdeksan miljoonaa dollaria kaudesta 2009.
Dollarin arvo 28.11.2009: 1 dollari = 0,67 euroa
MTV3
- Palkat 2010:
- Palkat 2011:
- Kolme ylitse muiden - näin tienasivat F1-kuskit
Fernando Alonso oli viime kaudella kolmatta vuotta perättäin F1-sirkuksen kovapalkkaisin kuljettaja. Sportune.fr-sivusto arvioi kauden 2011 kuljettajien palkat.
Sivuston arvion mukaan Alonso tienasi viime kaudella kaikkiaan 35 miljoonaa euroa. Perässä seurasi Michael Schumacher 31 miljoonalla ja Lewis Hamilton 29,5 miljoonalla.
Sportunen mukaan Alonson tulot ovat tippuneet kaudesta 2010 jopa viidellä ja Schumacherilla ja Hamiltonilla neljällä miljoonalla. Syyksi mainitaan heikommat mainossopimukset.
Viime kauden palkkaneloseen tulee silti reilun kymmenen miljoonan kuoppa, mestaruuteen ajaneen Sebastian Vettelin tulot olivat arvion mukaan 18,5 miljoonaa euroa. Maailmanmestaruus on palkkioissa valttia, listan sijan viidennen Jenson Buttonin tulot olivat 14,1 miljoonaa.
Viime kaudella Lotus-nimen alla ajanut Heikki Kovalainen tienasi sarjassa kymmenenneksi eniten, 3,5 miljoonaa. Tallikaveri Jarno Trulli päihitti suomalaisen tuloissa miljoonalla.
Sportunen arvio perustuu kuljettajapalkkaan, bonuksiin sekä mainoksista kertyneisiin tuloihin. Sivusto on jättänyt listauksestaan ulos kuljettajat, joiden palkka on laskettu osaksi sponsorisopimuksia.
Kauden 2011 F1-kuljettajien tienestit:
1. Fernando Alonso 35 (miljoonaa euroa)
2. Michael Schumacher 31
3. Lewis Hamilton 29,5
4. Sebastian Vettel 18,5
5. Jenson Button 14,1
6. Nico Rosberg 12,2
7. Felipe Massa 12
8. Mark Webber 9
9. Jarno Trulli 4,5
10. Heikki Kovalainen 3,5
11. Rubens Barrichello 2,7
12. Nick Heidfeld 2,5
13. Timo Glock 2,2
14. Kamui Kobayashi 1,3
15. Adrian Sutil 1,1
16. Jaime Alguersuari 0,8
17. Sébastien Buemi 0,4
18. Vitantonio Liuzzi 0,2
Lähde: Sportune.fr
MTV3
- Palkat 2012:
- Arvio: Alonson palkka täysin omaa luokkaansa
Ferrari-kuljettaja Fernando Alonso tienaa huomattavasti muita F1-kuljettajia enemmän, kertoo Business Book GP 2012 -kirja.
Ranskalaisjulkaisu arvioi Alonson palkaksi Ferrarilla 30 miljoonaa euroa vuodessa. Luku ei pidä sisällään sponsorituloja. Seuraavana tulevat McLaren-kaksikko Lewis Hamilton ja Jenson Button, joiden palkaksi arvioidaan 16 miljoonaa euroa.
Arvion mukaan Red Bull maksaa Sebastian Vettelille ja Mark Webberille kummallekin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Saman verran tienaavat myös Alonson tallikaveri Felipe Massa sekä Mercedeksen Nico Rosberg. Rosbergin tallikaverin, seitsenkertaisen maailmanmestarin Michael Schumacherin on tyytyminen kahdeksan miljoonan euron vuosipalkkaan.
Lotus-kuljettaja Kimi Räikkösen palkka arvioidaan yllättävän matalaksi viiteen miljoonaan euroon. Caterhamin Heikki Kovalaisen palkaksi kerrotaan neljä miljoonaa.
F1-kuljettajien palkat 2012:
1. Fernando Alonso (Ferrari) 30 000 000 euroa
2. Lewis Hamilton (McLaren) 16 000 000
3. Jenson Button (McLaren) 16 000 000
4. Sebastian Vettel (Red Bull) 10 000 000
Mark Webber (Red Bull) 10 000 000
Felipe Massa (Ferrari) 10 000 000
Nico Rosberg (Mercedes) 10 000 000
8. Michael Schumacher (Mercedes) 8 000 000
9. Kimi Räikkönen (Lotus) 5 000 000
10. Heikki Kovalainen (Caterham) 4 000 000
11. Timo Glock (Marussia) 3 000 000
12. Kamui Kobayashi (Sauber) 1 000 000
Romain Grosjean (Lotus) 1 000 000
14. Nico Hülkenberg (Force India) 500 000
Sergio Pérez (Sauber) 500 000
Vitaly Petrov (Caterham) 500 000
Pedro de la Rosa (HRT) 500 000
18. Jean-Éric Vergne (Toro Rosso) 400 000
Daniel Ricciardo (Toro Rosso) 400 000
Pastor Maldonado (Williams) 400 000
21. Bruno Senna (Williams) 250 000
Narain Karthikeyan (HRT) 250 000
23. Paul di Resta (Force India) 200 000
24. Charles Pic (Marussia) 150 000
Lähde: Business Book GP 2012
MTV3
- Palkat 2013:
- Hamilton ja Alonso palkkakuninkaat - Kimi tienaa bonuksilla
F1-kuljettajien tämänvuotiset palkat on arvioitu Business Book GP2013 -kirjassa.
Arvioiden mukaan Lewis Hamilton on Mercedes-siirtonsa myötä noussut Ferrari-kuljettaja Fernando Alonson rinnalle sarjan palkkakuninkaaksi. Molempien arvioidaan tienaavan kaudesta 20 miljoonaa euroa.
Lotuksen arvioidaan maksavan Kimi Räikköselle 3 miljoonan euron peruspalkkaa, jonka päälle suomalainen saa bonusta 40 000 euroa per MM-piste. Mikäli Räikkönen ajaisi tällä kaudella esimerkiksi 200 pistettä, keräisi hän 8 miljoonaa euroa bonuksia.
Valtteri Bottaksen palkaksi Williamsilla arvioidaan 600 000 euroa.
Ferrari-kuljettaja Felipe Massan arvioidaan suostuneen 40 prosentin palkanalennukseen viime kauden jälkeen. Hänen tienesteikseen arvioidaan nyt 6 miljoonaa euroa.
F1-kuljettajien palkat 2013 ( Business Book GP:n arviot):
Lewis Hamilton (Mercedes) 20 miljoonaa
Fernando Alonso (Ferrari) 20 miljoonaa
Jenson Button (McLaren) 16 miljoonaa
Sebastian Vettel (Red Bull) 12 miljoonaa
Nico Rosberg (Mercedes) 11 miljoonaa
Mark Webber (Red Bull) 10 miljoonaa
Felipe Massa (Ferrari) 6 miljoonaa
Kimi Räikkönen (Lotus) 3 miljoonaa
Sergio Pérez (Mclaren) 1,5 miljoonaa
Romain Grosjean (Lotus) 1 miljoona
Pastor Maldonado (Williams) 1 miljoona
Nico Hülkenberg (Sauber) 1 miljoona
Valtteri Bottas (Williams) 0,6 miljoonaa
Jules Bianchi (Marussia) 0,5 miljoonaa
Adrian Sutil (Force India) 0,5 miljoonaa
Paul di Resta (Force India) 0,4 miljoonaa
Jean-Éric Vergne (Toro Rosso) 0,4 miljoonaa
Daniel Ricciardo (Toro Rosso) 0,4 miljoonaa
Esteban Gutiérrez (Sauber) 0,2 miljoonaa
Charles Pic (Caterham) 0,15 miljoonaa
Giedo van der Garde (Caterham) 0,15 miljoonaa
Max Chilton (Marussia) 0,15 miljoonaa
Lähde: tomorrownewsf1.com
MTV3
Ferrari tienaa kolmossijallakin Red Bullia enemmän
Taistelu valmistajien MM-sarjan kakkossijasta Mercedeksen ja Ferrarin välillä on kaikkea muuta kuin kamppailua kunniasta. Kakkonen kuittaa Bernie Ecclestonen johtaman Formula One Managementin (FOM) tulokakun jaosta 80 miljoonaa dollaria, kun kolmoselle jyvitetään 72 miljoonaa.
Saksalainen Auto, Motor und Sport -lehti on selvittänyt kulissien takaa tulojaon kokonaisuudessaan, jos sijoitukset jäävät nykyiselleen.
Red Bull kuittaa mestarina 90 miljoonaa ykkössijasta sekä 72 miljoonaa bonuksena suostuttuaan ensimmäisenä F1-perustuslakina pidetyn Concorde-sopimuksen allekirjoittamiseen.
Mercedes saa kakkosena 80 miljoonaa sekä 12 miljoonaa lisää lukeutuessaan ns. isoihin talleihin. Ferrarille on luvassa 72 miljoonaa kolmossijasta ja 99 miljoonaa dollaria tykö sen asemasta F1-urheilussa. Lotus saisi nelossijasta 65 miljoonaa, mutta jäisi ilman bonuksia. McLaren kuittaa viitossijasta 62 miljonaa ja lisäksi 12 miljoonaa isona tallina. Force Indian osuus on 59, Sauberin 53 ja Toro Rosson 50 miljoonaa.
Williams saa yhdeksännestä sijasta 47 miljoonaa plus yhdeksän miljoonaa tallistatuksestaan. Marussia ei pääse kuittaamaan kymmenenestä sijasta luvattua 40 miljoonaa, koska se edellyttäisi vakiosijoitusta tällä paikalla viime vuosina. Hyväksyttään Concorden sille kuitenkin taattiin 20 miljoonaa, jos se on kymmenes. Caterham jää tässä jaossa kokonaan rahatta.
Turun Sanomat, Sao Paulo
HEIKKI KULTA
- Palkat 2014:
- Palkat 2015:
- Neljä kuljettajaa 20 miljoonan euron palkkakerhossa
Arvovaltainen saksalaislehti Welt am Sonntag on vuosien mittaan perinteeksi muodostuneella tavalla julkaissut taas omat arvionsa F1-kuljettajien vuosipalkoista.
Kärkeen lehti nostaa maailmanmestari Lewis Hamiltonin, jonka vuosituloiksi kirjataan 25 miljoonaa euroa.
McLarenille muuttanut Fernando Alonso saa lehden mukaan 23 miljoonaa ja kolmantena tulee sitten Ferrarille siirtynyt Sebastian Vettel 22 miljoonalla eurolla.
Nico Rosberg on neljäs 20 miljoonan euron kerholainen.
Suomalaiskuskeista Welt am Sonntag arvioi Kimi Räikkösen tienaavan 18 miljoonaa ja Valtteri Bottaksen 700000 euroa.
Lehti on listannut myös tallien vuosibudjetit. Vaikka tallit ovat sitoutuneet tiettyyn budjettikattoon, tässä tilastossa kärjessä on Ferrari 430 miljoonalla ennen Red Bullia (400 miljoonaa), Mercedes (380 miljoonaa) ja McLaren-Hondaa (240 miljoonaa). Williamsin budjetiksi veikataan 180 miljoonaa.
Turun Sanomat, Hampuri
Palkka-arviot
Arvioidut palkat (miljoonissa euroissa):
Mercedes: Lewis Hamilton 25 ja Nico Rosberg 20
Red Bull: Daniel Ricciardo 3 ja Daniil Kvyat 1,2
Williams: Valtteri Bottas 0,7 ja Felipe Massa 5
Ferrari: Kimi Räikkönen 18 ja Sebastian Vettel 22
McLaren: Fernando Alonso 23 ja Jenson Button 12
Force India: Nico Hülkenberg 1 ja Sergio Pérez 3
Toro Rosso: Max Verstappen 0,8 ja Carlos Sainz Junior 0,8
Lotus: Romain Grosjean 4,5 ja Pastor Maldonado 3
Sauber: Felipe Nasr 0,5 ja Marcus Ericsson 0,5
Budjettiarviot
Tallien bujdetit:
Mercedes 380
Red Bull 400
Williams 180
Ferrari 430
McLaren 240
Force India 75
Toro Rosso 80
Lotus 160
Sauber 85

» Tallien pistetilanne
» Tallien pistetilanne
» Tallien pistetilanne
» Kuljettajien rangaistuspisteet
» Kuljettajien pistetilanne
» Tallien pistetilanne
» Tallien pistetilanne
» Kuljettajien rangaistuspisteet
» Kuljettajien pistetilanne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|